blue-impulse-naar-de-oostzee.reismee.nl

Verwaaid in Tönning

Verwaaid in Tönning.

Donderdag 9 augustus, gisteravond alle weerberichten en voorspellingen nog eens doorgenomen en de tocht naar Helgoland voorbereidt. De havenmeester adviseerde om goed bakboordwal (links) te houden bij het uitvaren van de haven en je hebt een uur nodig om van hier naar de sluis bij het sperrwerk te komen. Om 12:15 is het daar hoogwater en dan heb je de eb stroom mee richting zee en dat helpt al gauw 2 knopen snelheid. Totaal zouden we rond de 6 uur nodig hebben om de haven van Helgoland te bereiken. Rond 18:00 uur zouden we dan in de haven liggen.

De weerberichten hebben het allemaal over het extreem slechte weer wat er aan komt vanuit het zuid westen. Veel wind tot zelfs orkaankracht met onweer en hoosbuien waardoor slecht zicht en golven van 2-3 meter hoog. Het enige verschil is de snelheid waarmee dit gebeurt. Het meest optimistische scenario ( voor ons) is dat het slechte weer pas rond 21:00 uur Helgoland bereik. Het meest pessimistische bericht heeft het over 15:00 uur vanmiddag.

U snapt het dilemma. Wat doen we. De buren naast ons hebben net hun boot met de neus naar het zuid/westen gelegd want daar komt het onheil vandaan en blijven in Tönning liggen. De plaatjes van de weerkaarten ( zie ook de foto’s) laten het slechte weer goed zien. Wikken en wegen. Nu gaan met het risico in slecht weer terecht te komen lokt niet. Wachten, maakt dat het tij ons iedere dag na nu dan dwingt om later weg te gaan en weer later in de avond aan te komen, ook dat is minder aantrekkelijk.

Met alle informatie die we zo verzamelen nemen we de beslissing om niet uit te varen. Woorden van orkaanachtige buien met windstoten tot kracht 10/11 zijn een te groot risico.

We maken de boot storm klaar en ontbijten in een heerlijk zonnetje in afwachting wat komen gaat.

Vrijdag 9 augustus. We zijn wakker geworden. Niet alleen nu in de ochtend maar ook afgelopen nacht. Wat een noodweer hebben we over ons heen gehad. Veel regen( nu is dat weer een voordeel op een boot, want nat wordt je niet zolang je drijft) heel veel en harde wind die maakt dat de boot rukt aan zijn touwen en het giert door het want. Gelukkig hebben we gister alles stormvast gemaakt en het rubberbootje nog maar eens extra vastgebonden op dek.

In de ochtend ziet alles er wel weer vriendelijk uit alhoewel er nog veel regen in de lucht zit en de wind soms nog krachtig. We maken een nieuw bestek en hopen dat we nu zondag naar Helgoland kunnen vertrekken, zo het er nu naar uit ziet is er dan een “windgaatje” met iets minder wind. Kortom nog 2 dagen verwaaid in Tönning. Vanmiddag bezoeken we het informatie centrum over het waddengebied hier.

Zaterdag 11 augustus is een natte dag overwegend regen en nog de staart van de harde wind, soms nog een dikke 7 in de haven. In de loop van de dag klaart het meer op en wordt het rustiger alhoewel de regen blijft. We maken er een echte verwaaide dag van een goed boek een lekkere koffie en we schrijven het logboek weer bij. Helaas is er hier geen WiFi dus foto’s uploaden kost teveel mb’s het verhaal gaat nog lukken.

Ik kreeg ook nog wat reacties over de statistiek van onze reis dus maar een update.

We zijn inmiddels 77 dagen onderweg waarvan nu 10 dagen met slechter weer en verder korte broeken weer en mooi zonnig en warm of zelfs heet. We hebben 42 havens ( overnachtingsmogelijkheden, plaatsen) aangedaan. Meestal jachthavens, maar ook her en der in de natuur voor anker. We hebben 1072 mijl gevaren dat is 1929 kilometer. Met gemiddeld 6 kilometer per uur betekent dit 321 uur op zee of 40 dagen van 8 uur. We hebben (volgens mijn I-phone) 249,35 kilometer gewandeld of 355280 stappen genomen!, We hebben ( ook weer volgens mijn I- phone) 309 verdiepingen geklommen of gedaald dat zijn ongeveer 6180 traptreden. We hebben zo rond de 316 kilometer gefietst zegt de fietscomputer.

Het is natuurlijk leuk die cijfers maar wat ze niet zeggen is dat we geweldig genieten van het mooie weer de grote mate van vrijheid en de keer op keer weer mooie indrukken en leuke mensen die we ontmoeten. De VVV bieden keer op keer een keur aan informatie zodat je tijd omvliegt om het allemaal mee te maken.

Wordt vervolgt.

Henk

Als ik het begrijp zakken jullie langzaam weer onze kant op hier is het nu ook even wat onstabieler maar volgende week vanaf woensdag wordt het alweer wat warmer en droog maar die regen hadden we echt wel nodig voor de tuin groetjes uit de Melisse

Petri

Doet me denken aan twee jaar geleden. Ook toen zware zomerstorm. Lagen we in Sneek. Heftig, maar in Tönning nog heftiger, als ik het zo lees. Benieuwd hoe het jullie verder vergaat. Succes!😘