blue-impulse-naar-de-oostzee.reismee.nl

Bornholm 1

We lopen wat achter, maar hier weer een update.

Woensdag 4 juli

We gaan op bezoek bij inspecteur Wallander, wie kent hem niet?! (Zweedse auteur Henning Mankell, en de Britten hebben er een serie van gemaakt). We gaan naar Ystad, een middelgrote plaats aan de zuidkust van Zweden. Het is mooi zeilweer en de wind komt uit de goede hoek met een lekkere kracht 5.

We zijn daarom snel bij de inspecteur en via de plaatselijke VVV hebben ze er al een lijk neergelegd. Nu alleen nog even een app op je telefoon installeren en dan ga je aan de slag om de “moord” op te lossen. Je krijgt een stadswandeling aangeboden en met zo af en toe een aanwijzing is het mogelijk om de moord op te lossen. Dit alles maakt wel dat dit de meest criminele stad in zuid Zweden is met de meeste moorden(fictief natuurlijk de echte cijfers weet ik niet). Maar gelukkig dankzij inspecteur Wallander en alle toeristen ook de plaats met het hoogste aantal oplossingen van de misdaad.

Als je de cijfers moet geloven van het aantal toeristen die deze regio bezoeken dan moet dit stadje inmiddels al 3 keer volledig uitgemoord zijn. (Op inspecteur Wallander en ons na dan).

Moe van zoveel inspanning nemen we een borrel en een hapje in de plaatselijke kroeg en morgen op weg naar Bornholm het eiland van de Bourgondiërs.

Donderdag 5 juli. Op tijd op en met dezelfde mooie wind die we gister hadden zeilen we naar Rönne, de grootste plaats op Bornholm, het blijft de komende dagen prachtig weer dus we blijven er 5 dagen om het eiland (ongeveer zo groot als Texel) uitgebreid met de fiets te verkennen.

Kijk 5 nachten dan de zesde gratis, dat spreekt ons Nederlanders weer aan. Eerst dan maar een biertje in de kuip. We hebben een pracht plek aan een pier, wat het op en afstappen makkelijk maakt. Ook de fietsen zijn snel van boord.

De haven is goed verzorgd, café Cees bied iedere ochtend vers brood en je kunt er ontbijten en tussen de middag lunchen. We gaan op de fiets eerst maar eens onze voorraden aanvullen zodat we voor de komende periode niet afhankelijk van winkels hoeven te zijn.

Vrijdag 6 juli, een mooie dag, tenminste zo begint hij. Na het ontbijt het plan om naar het noorden te fietsen. Bornholm is in het noorden hoog en kent wat kliffen en in het zuiden laag met stranden.

Alles gepakt en van plan op pad te gaan struikelde Margriet met het bedieningspaneel van de elektrische fiets in haar hand en de mobiele telefoon in haar broekzak. Het bedieningspaneel doet nog een stoere poging om te blijven drijven en houd dit net lang genoeg vol om mij met gepaste snelheid uit de boot te laten komen op het geroep van Margriet om hem vervolgens in de diepte van de haven te zien verdwijnen.

Margriet, boos op zichzelf bedenkt zich geen moment en springt pardoes het water in om een reddingspoging te ondernemen. Helaas, maar eigenlijk wel voorspelbaar, een poging die niet tot enig succes leid. In tegenstelling, ik schreef al dat haar mobiele telefoon in haar broekzak zat. Dus eigenlijk meer ellende. Op zich een mooi plaatje om te zien. Margriet die met alle kleren aan blijft drijven en het bedieningspaneel zinkt naar de bodem.

Eenmaal weer op de steiger en alle natte kleren uit, de telefoon maar gelijk in een pak met rijst (deze telefoon heeft al eens eerder, met een uitstapje van de huisartsen praktijk van het Beursplein in een Giethoornse sloot gelegen tijdens een kanotocht).

Oké, eerst maar kleding spoelen en drogen en van de schrik bekomen.

Pas dan besef je dat een elektrische  fiets zonder de aan en uit knop plotseling geen elektrische fiets meer is en dat op een heuvelachtig eiland.

Denkend in oplossingen leert ons dat er 2 fietsenmakers in het stadje zijn dus ik ga op de fiets bij ze langs. Fietsen te over en in alle soorten en maten, elektrisch of niet je kunt het zo gek niet bedenken. Ook fietsen met eenzelfde bosch motor zijn er te kust en te keur. Helaas geen los bedieningspaneel te krijgen, beetje zoals met de wc, bestellen kan en kost veel en duurt 6 dagen op een eiland. Gelukkig heeft fietsenmaker 2 een tweedehands fiets staan met zowaar hetzelfde bedieningspaneel als op onze fiets. Gelukkig spreekt de man een redelijk woord Engels en met de nodige overreding is hij bereid het paneel aan mij te verkopen. Hij besteld dan voor dat geld een nieuwe voor zijn tweedehands fiets, beide blij.

Terug op de boot hebben we er weer zin in, beide weer een elektrische fiets dus op pad.

We gaan naar het noorden, de berg op zeg maar. Nu valt de hoogte wel mee maar met enige ondersteuning fietst het toch wel lekker in dit mooie weer. We fietsen door uitgebreid bos en komen met wat omzwervingen terecht in o.a Hasle een klein plaatsje bekend om zijn visrokerijen.

We fietsen via een ander “bospad” terug naar de haven en u raad het al een biertje is dan verdiend

Word vervolgd

Joke

Wat een avonturen weer, jaloers dat jullie in het land van wallander zijn, haning mankell, mijn lievelingsschrijver, heb al zijn boeken gelezen, veel plezier daar

Ton

Prachtige verhalen en toch nog goed gekomen.
Het is zaterdag en we vertrekken naar RIGA hopelijk tot ziens