blue-impulse-naar-de-oostzee.reismee.nl

Korsor

Donderdag 14 juni.

We zijn net terug aan boord en hebben na wat boodschappen te hebben gedaan een wandeling gemaakt door Korsor, maar daar later meer over. Gistermorgen zijn we na het ontbijt vertrokken van Bagenkop havn met als bestemming Nyborg aan de oostkust van het eiland Funen. Rene Vleut zegt immers in zijn gids “bestemming Oostzee” dat het een bezienswaardige plek is met veel historie. Het was lang de haven waar de pont vertrok naar Jutland. Maar zoals jullie weten is daar al een aantal jaar een grote hangbrug die het eiland Funen verbind met Jutland. We zeilen eigenlijk al de haven uit en met een aanvankelijke goede wind varen we langs de kust van het eiland Langeland, en snappen we waarom dit eiland zo heet. Het is lang!!!!

Gaande weg de dag neemt de wind wat toe en draait naar het noord westen dus verleggen we de koers naar, u raad het al, Korsor op de Westoever van Jutland en die andere plaats waar de pont eens aankwam en weer vertrok. Nu kijken we vanaf onze boot uit op de hangbrug over de Grote Belt. Ook hier zegt Rene Vleut dat er een moderne jachthaven is en er een levendige stad achter ligt met in de zomermaanden leuke markten. De haveningang is wat lastig te vinden en met een inmiddels harde wind kracht 6 varen we eerst tot achter de pieren om daar de zeilen te laten zakken en op zoek te gaan naar een geschikte box. Deense mannen zijn echte mannen alles wat ze maken maken ze groot. Het lijkt erop dat, of ze geen idee van maat hebben of dat ze het vast maken op wat in hun hoofd groeit als ze het over bootjes hebben “ straks koop ik een grotere”.

De boxen zijn gigantisch, allerlei verschillende breedtes maar allemaal wel 20 meter lang zodat het een hele toer is om je boot netjes in een box te krijgen. Gelukkig hebben we lange lijnen en gaat het goed.

Nu dan Kosor als plaats wat saai, terwijl de geschiedenis terug gaat tot het jaar 1341 toen Eric van Pomerania het stichte als verdedigingslinie voor Tarnborg Carstle. In 1425 kreeg het al een bestemming als marktplaats wat voor de grote groei zorgde. In 1856 werd de eerste ferry dienst naar het eiland Funen gestart en dit duurde tot 1998. In dat jaar werd de Storebaelsbroen ( de grote belt brug) geopend.

Ook was dit het jaar dat men afscheid nam van “ de koe” ofwel van het grote baken wat de aanloop voor de veerponten aangaf en bij mist een diep mistsignaal liet horen dat deed denken aan het geluid van een koe. Een aantal oud medewerkers hebben het ding gerestaureerd en het staat nu op een centrale plek in het dorp en op 31 mei om 22:36 hoor je het mistsignaal nog steeds als herdenking van de aankomst van de laatste veerpont.

Zo dat was weer een leuk stukje geschiedenis en als ik het terug lees is het verhaal leuker als de werkelijkheid van het stadje anno nu. Het is saai en wat vervallen en heeft geen sfeer. De wind is nog steeds hard en giert door de haven. We hebben wel het plan om morgen richting het eiland Bornholm te geraken zodat we vanaf daar weer verder zien. Voor de zeilers onder u. Op het moment van schrijven doet de bemanning van de Brunel ( Volvo Ocean race) het prima en liggen aan kop om als eerste in Gothenburg aan te komen. 18 knopen op hun log, vandaar dat het hier zo hard waait, ze duwen die wind deze kant op.

Er komt langzaam aan nog een regengebied deze kant op en als het tegenzit hebben we vanavond nog een flinke bui, wel is het dan morgen weer mooi met een zonnetje en is de wind wat gaan liggen en hebben we een lekker windje voor de tocht morgen.

Gerda

Is weer een leuk verhaal om te lezen. Dank je en nog veel vaarplezier.

Henk

Leuke verhalen ik heb in het begin keest extrafoto ruimte gestuurd groet 🤗 Els en Henk

Henk

Keest ??????

Ton en Marijke

Mooi verhaal en mooie rustige omgeving zo te zien op de foto's.
Ik kan het mis hebben maar gaat het niet te snel we zouden elkaar ontmoeten in Riga of ga je eerst nog een zwiep maken naar het noorde we houden jullie in de gaten.

Groeten